Galeri kami

blog 'tak aktif', tapi facebook terus aktif (hehe)

Wednesday 24 August 2011

PAS: 'Daftar pemilih kotor' untuk tumbangkan S'gor


Abdul Rahim Sabri
Ogos 24, 11
1:22pm
Kongsi 166
Dewan Pemuda PAS Pusat mendakwa pihaknya mempunyai "daftar pemilih kotor" yang didakwa boleh menumbangkan kerajaan negeri Selangor pada pilihan raya umum akan datang.

Timbalan Pengerusi Lajnah Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Mohd Adram Musa berkata pihaknya mempunyai data seramai "puluhan ribu" yang didakwa "pengundi klon".

"Apa yang kami ada, daftar pemilih kotor yang sudah cukup untuk menjatuhkan kerajaan negeri Selangor.

"Adakah ini kerja-kerja seperti mana yang disebut oleh perdana menteri yang berkata melakukan apa sahaja untuk mengambil balik Selangor?

"Apa yang kami ada, sudah cukup (untuk) menjatuhkan kerajaan Selangor," katanya.

Menurutnya lagi, berdasarkan analisis pihaknya jumlah pengundi klon itu, membolehkan BN merampas sekurang-kurang sepuluh kerusi DUN di negeri itu.

Sehubungan itu, beliau mendesak Suruhanjaya Pilihan Raya dan Jabatan Pendaftaran Negera menjelaskan jumlah pengundi dari daftar pemilih yang telah digugurkan dan yang akan digugurkan.

Pihaknya memberi masa 14 hari kepada kedua-dua pihak tersebut untuk membuat penjelasan.
johor pas chief suhaizan kaiat"Itu sebahagian yang kami ada, ada sebahagian lagi," katanya. Turut hadir dalam sidang media berkenan adalah pengerusi lajnah berkenaan Suhaizan Kaiat (kanan).

Ditanya tindakan Pemuda PAS seterusnya sekiranya kedua-dua badan tersebut tidak memberi maklum balas terhadap tuntutan mereka, Suhaizan berkata pihaknya akan terus memperjuangkan reformasi sistem pilihan raya.

"Kalau mereka tidak beri data (mereka), kita akan beri data kita. Kita akan dedahkan," katanya sambil menambah tindakan itu akan dibuat selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Beliau yang juga ketua Pemuda PAS Johor turut menuntut supaya SPR dan JPN menjelaskan prosedur tetap (SOP) berhubung kaedah menggugurkan nama pengundi.

Dalam sidang media itu juga, Suhaizan turut menyoal SPR berhubung peruntukan dalam Peraturan Pilihan Raya yang membenarkan suruhanjaya itu menggugurkan nama pemilih.

Selain itu, beliau turut mempersoal bagaimana JPN mengenalpasti individu yang tidak sahih untuk digugurkan bagi kes memiliki nombor kad pengenalan lama yang sama dan memiliki nama serta nombor kad pengenalan yang hampir sama.

"Apakah JPN sudah memiliki senarai warganegara klon sebelum Pemuda PAS membuat bantahan?" soalnya.

No comments:

Post a Comment