Galeri kami

blog 'tak aktif', tapi facebook terus aktif (hehe)

Tuesday 23 August 2011

Islam bertapak di tanah bikini-mini dan karnival

Claire de Oliveira (AFP)   
RIO DE JANEIRO, 23 Ogos: “As-salam-aleikum!” Ucap Omar kepada para jemaah semasa memasuki masjid pertama di Rio iaitu Mesquita da Luz selepas beliau berbuka puasa.

Itulah antara bahasa Arab yang Omar tahu dan beliau terus meneruskan perbualannya dalam bahasa Portugis bersama rakan-rakan Islam yang lain, yang sepertinya baru memeluk agama tersebut di dalam negara terbesar penganut Kristian Katholik.

(Umat Islam sembahyang di Rio ketika anak-anak mereka bermain-main)


Di tanah yang lebih terkenal dengan bikini-mini dan karnival mewah yang memaparkan wanita yang berpakaian jarang, satu kumpulan kecil dan sedang bertambah besar orang Brazil dari pelbagai kaum telah memeluk agama Islam.

Untuk berdekad, hanya keluarga berketurunan dari Libya, Palestine dan Syria yang mengamalkan Islam di Brazil.

Omar, sehingga empat tahun yang lepas merupakan seorang paderi di satu gereja tempatan, menceritakan mengapa beliau memeluk Islam.

“Dalam Islam, saya menjumpai semua benda yang tengah saya cari.  Saya jumpa Tuhan sebagaimana yang Dia mahu, tanpa sebarang pengubahsuaian,” kata Omar, 34 kepada AFP.

Berpakaian jubah djellaba tradisional lama, beliau enggan memberikan nama sebenar, tetapi hanya memberikan nama Muslim beliau: Omar Israfil Dawud bin Ibrahim.

"Pada masa ini, anda akan belajar bahawa Islam adalah salah satu agama monoteistik. Tidak ada prejudis terhadap agama ini," kata Omar, yang berada di sisi isterinya Alessandra Faria, yang menggunakan nama “Fatima” selepas memeluk Islam dan membuat keputusan untuk mula memakai tudung.

“Pada permulaannya, ibu saya amat takut untuk berada di luar dengan saya. Saya pakai tudung untuk menunjukkan saya Muslim dan sedar bahawa saya adalah sebahagian daripada golongan minoriti,” kata Fatima.

Hijab Fatima mungkin menarik perhatian kerana ia sangat ganjil di Rio, yang rata-ratanya lebih lumrah melihat wanita-wanita berjalan hanya dalam bikini-mini di tepi laut, namun beliau percaya kepercayaannya akan ada tempat di Rio.

“Brazil ialah satu tempat pelbagai budaya. Campuran ini menyebabkan orang Brazil sedang beradaptasi dan toleransi.”

Seperti umat Islam di sini, Omar and Fatima adalah orang baru dalam Islam. Mereka bercadang untuk melawat negara Arab Saudi tahun depan dengan satu grant (biasiswa) dari kerajaan Saudi untuk belajar bahasa Arab.

Pengubahsuaian dan penambahbaikan masjid yang mereka kunjungi di bahagian pedalaman Tijuca, utara daripada Rio telah bermula sejak empat tahun yang lalu dengan derma daripada para jemaah. Masjid itu dijangka dapat menampung 400 orang semasa waktu sembahyang, satu kenaikan taraf yang ketara.

“Bilangan umat Islam semakin bertambah, dan ramai orang Brazil telah bertukar ke Islam. Kita mencari ahli baru secara online,” kata Sami Isbelle, jurucakap kepada Beneficent Muslim Society (SBMRJ).

“Di Rio, terdapat 500 keluarga Muslim, 85 peratus daripadanya adalah orang Brazil yang bertukar agama tanpa ada sebarang pertalian dengan Arab,” kat Isbelle.

Berlainan pula di Sao Paulo dan bahagian selatan Brazil, di mana kebanyakan umat Islam adalah dilahirkan sebagai Islam dan berketurunan Arab.

Banci Brazil tidak mengambil kira bilangan umat Islam, tapi hanya mengeluarkan data mengenai Katolik, evangelicals Kristian, orang-orang Yahudi, Spiritualists dan pengikut agama Afro-Brazil.

“Muslim dikategorikan dalam senarai ‘agama lain-lain’ bersama Buddha, sebagai contoh,” kata pakar Islam Paulo Pinto dari Fuminense Federal University, yang menganggarkan Brazil ialah kediaman untuk sejuta umat Islam.

Indikasi terbaik terhadap perkembangan Islam di negara ini ialah dalam peningkatan tempat beribadat, menurut Pinto. Sekarang ini terdapat 127 masjid, empat kali lebih banyak berbanding tahun 2000.

Selepas serangan September 11 di Amerika Syarikat, “ada perkembangan minat terhadap Islam dan ramai yang ingin memeluknya,” tambah Pinto. “Islam kini dilihat sebagai satu bentuk rintangan yang baru.”

Namun, ia adalah “telenovela” atau satu drama (soap opera) yang dilancarkan tiga minggu selepas serangan 2001, “The Clone” yang menyemarakkan minat orang Brazil terhadap Islam.

Bertempat di Morocco, drama popular itu telah menunjukkan “imej positif di bahagian tersebut di dunia, dengan satu wira Muslim yang baik hati,” kata Pinto.

"Terdapat kecenderungan untuk berfikir bahawa budaya Brazil, sebagai liberal dan sensual seperti yang sedia ada, adalah bertentangan dengan kaedah-kaedah Islam.

"Tetapi yang sebenarnya, terdapat banyak kaedah-kaedah konservatif yang sebahagiannya daripada kawalan moral dan seksual. Lihatlah berapa banyak evangelicals Kristian yang berjaya di Brazil! "

No comments:

Post a Comment